صبا ویژن

بخش دوم :

اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا ثارَا... وَابْنَ ثارِهِ وَالْوِتْرَالْمَوتور

سلام بر تو ای خون خدا و فرزند خون او سلام بر تو ای یگانه دوران .

آری حسین (ع) خون خدا و فرزند خون خداست . علی (ع) که خون خداست ، فرزندی به نام حسین (ع) دارد . این تعبیر از باب تشبیه معقول است . یعنی همانگونه که نقش خون در بدن انسان نقش حیاتی است و بود و نبودش مرگ و زندگی را رقم میزند ، وجود مقدس امام علی(ع) و امام حسین (ع) نزد خدا و در دین چنین نقشی دارند. اگر علی (ع) نبود اسلام نبود ، همچنین اگر حسین (ع) هم نبود اسلام و تشیع نبود .

اَلسَّلامُ عَلَیکَ وَ عَلَی الْاَرواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِک

سلام بر تو و ارواح پاکی که بر آستانه عشق و محبت تو فرود آمدند .

یکی از عوامل موفقیت رهبران جامعه داشتن مردمانی آگاه و مجاهد و فداکار است . هر رهبری واجد چنین مردمانی باشد ، میتواند با برنامه ریزی صحیح و بکار گیری تمامی امکانات و توانایی های جامعه به اهداف و آرمان هایش دست یابد . و اگر فاقد آن باشد ، ناکام خواهد ماند .

عَلَیکُم مِنّی جَمیعاً سَلامُ ا... اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقیَ الَّیْلُ وَ النَّهار

درود جاودانه خداوند بر شما باد تا زنده ام و تا زمانی که هستی پایدار است .

برقراری رابطه تنگاتنگ معرفتی و رفتاری میان شیعیان و رهبران دینی ضرورت دارد . و سلام کردن بر سیدالشهدا(ع) در بلندای تاریخ بقای هستی ، نشانگر این معناست . و تنها در این صورت است که ما نیز همانند آن حضرت و یاران فداکارش جزو راست قامتان و پایداران تاریخ خواهیم ماند . پایداری سعادت جامعه در گرو ارتباط عمیق علمی و عملی ، اعتقادی و رفتاری ، با ائمه اطهار (ع) است که الگوهای مناسب و اهرم های قدرت هستند . و اظهار عشق و ارادت محضر سالار شهیدان در قالب سلام و تحیت بر او ، آن هم به صورت جاودانه و ابدی ترسیم کننده آن ضامن بقاست .

یا اَباعَبْدِا... لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزیَّه وَ جَلَّتْ وَ‌ عَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِکَ عَلَینا وَ عَلَی جَمیعِ اَهْلِ الْاِسْلام وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصیبَتُکَ فی السَّمواتِ عَلَی جَمیعِ اَهْلِ السَّموات

یا اباعبدا... بی تردید تحمل مصیبت تو و حادثه جانسوز کربلا بر آزادگان ومسلمانان ، و بر همه ساکنان آسمان ، بسیار سخت و گران است .

واقعاً حادثه ای به بزرگی حادثه کربلا و مصیبتی به سختی آن در تاریخ نمونه ندارد ، زیرا :

1 امام حسین (ع) بر اساس دعوت کتبی آن مردم تبهکار و سیه دل به سوی آنها حرکت کرده بود و تعداد نامه های ارسالی به وی را حدود 12000 ثبت کرده اند .

2 کاروان آن حضرت سپاه جنگی نبود وگرنه به همراه آوردن تعدادی زن و کودک معنا نداشت .

3 حدود 20 نفر از این کاروان از افراد بنی هاشم بودند که از بزرگان عرب به شمار می آمدند .

4 حدود 50 نفر از یاران امام افراد سرشناس حجاز و عراق و عباد و قاریان و حافظان قرآن بودند .

5 سرپرستی کاروان اسیران را دختر علی (ع) به عهده داشت که زمانی معلم قرآن زنان کوفه بود .

6 جنایاتی که در کربلا رخ داد نظیر ندارد : بریدن دست و پا و سر و انگشت با انگشتر و حلقوم طفل شیرخوار و تاختن اسب بر بدنهای مطهر شهدا و به نیزه کردن سرهای شهدا ، آتش زدن خیمه ها ، نواختن سیلی و تازیانه به صورت بانوان وکودکان ، سرور و شادی در مصیبت فرزندان پیامبر (ص) .

این مصائب نه تنها بر اهل زمین بلکه بر اهل آسمان نیز سنگین است . زیرا وقتی امام حسین (ع) در عصر عاشورا تنها ایستاده بود و به اجساد شهدا می نگریست و فریاد « هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی ... » سر میداد ، اهالی آسمان و فرشتگان خودشان را آماده یاری وی کردند ولی حضرت قبول نکردند . 

 

برگرفته از کتاب منشور نینوا ، شرح و تفسیری بر زیارت عاشورا ، ره آوردی از امام باقرالعلوم(علیه السلام)

تحقیق و نگارش : مجید حیدری فر / انتشارات مسجد مقدس جمکران

 

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید تفسیر زیارت عاشورا ،

 خوش آمدید   

مشخصات مدیر وبلاگ

التماس دعا [0]

عاقبت روزی من هم دیگر نخواهم نوشت ولی امیدوارم شما برای همیشه بخوانید...
ویرایش

موسیقی


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ