صبا ویژن

بخش سوم :

فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَورِ عَلَیکُم اَهْلَ الْبَیت وَ لَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَ اَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتی رَتَّبَکُمُ اللهُ فیها

نفرین خداوند سبحان بر گروهی که ستم و ظلم بر خاندان پیامبر (ص) را بنیان نهادند و لعنت خدا بر امتی که منزلت و مرتبه خدادادی شما را نادیده گرفته و حق شما را غصب کردند .

آری ؛ اگر در خانه امام علی (ع) را نمی سوزاندند ، آتش به خیمه های امام حسین (ع) زده نمی شد . اگر به صورت و بازوی زهرای مرضیه (س) سیلی و تازیانه نمی زدند ، صورت و بازوان زینب(س) و ام کلثوم و سکینه و ... تازیانه نمی خورد . اگر به دستان امام علی (ع) ریسمان نمی بستند و او را پیش طاغوت زمانش با سر و پای برهنه برای بیعت حاضر نمی کردند ، زنجیر به دستان و گردن امام سجاد(ع) انداخته نمی شد . و در مجلس طاغوت زمان ، یزید ملعون با آن وضع رقت بار حاضر نمی شد . و اگر شمشیر بر فرق مبارک علی (ع) نمی زدند و او را در محراب عبادت شهید نمی کردند ، و مردم تماشاگر نبودند ، حسین (ع) نیز به هنگام نماز مورد هجوم و تیرباران سپاه جهل و ظلمت کوفه واقع نمی شد . و سر از بدنش جدا نمی شد.

لَعَنَ اللهُ اُمَّةً قَتَلَتْکُمْ وَ لَعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُم

لعنت خدا بر امتی که بر اثر نادانی و حماقت به طاغوت زمان پیوستند و زمینه نبرد و کشتار شما را فراهم کردند .

سپاه کوفه به جای آینده نگری و پیروی از حقیقت ، با هدف تامین خواسته های طاغوت زمان به صحنه آمدند و زمینه کشته شدن فرزند پیامبر (ص) را فراهم آوردند . چه بسا آنها به چنین روزی نمی اندیشیدند که در زمره قاتلان سیدالشهدا (ع) درآیند . ولی بر اثر جهالت و نادانی و پیروی کورکورانه از شیاطین انس و جن به منجلاب هلاکت و بدبختی افتادند که تا ابد به نکوهش و نفرین انسانهای آزاده و آگاه دچار شدند . اگر نابخردان گرد امیر نادان خود جمع نمی شدند و در بیعت نماینده امام حسین (ع) یعنی مسلم ابن عقیل پافشاری میکردند چنین فاجعه ای رخ نمی داد . وآنان جزو سیه رویان و تبه کاران تاریخ نمی شدند . شاید بعضی از آنها کمک نظامی نکرده باشند ولی همین که سیاهی لشکر آنها و طرفدارشان شدند لعن ابدی دامن گیرشان شد .انسان بر اثر پیروی از خواهش های نفس و عدم بهره وری از نیروی خدادادی عقل و اندیشه در اسارت شیاطین انس و جن گرفتار شده و در صف جاهلان قرار می گیرد و حتی اگر خودش اهل ظلم نباشد ، لیکن بر اثر رضایت به رفتار و کردار جباران و ستمگران در زمره تبه کاران قرار می گیرد . و این خطر در هر عصری انسان را تهدید می کند .

بَرِئْتُ اِلَی الله وَ اِلَیکُمْ مِنْهُمْ وَ مِنْ اَشیاعِهِم وَ اَتْباعِعِمْ وَ اَولیائِهِم

بارلها من اظهار برائت و بیزاری می کنم از آنهایی که با امام حسین (ع) جنگیدند و کسانی که وسیله شیوع تفکر امویان شدند و گروهی که پیرو بنی امیه شدند و طوق بندگی آنها را به گردن آویخته و به جای ولایت الهی ولایت جباران و ستمگران را پذیرفتند .

یکی از ارکان اسلام تولی و تبری است.یعنی بر هر مسلمانی است که دوست شناس و دشمن شناس باشد و با دوستان دوستی کند و از دشمنان بیزاری بجوید . و این حالت نفسانی خود را آشکار کند . و رفتارش نشانگر حالات درونی اش باشد و در قرآن کریم در آیه 256 سوره بقره به این موضوع اشاره شده است .همچنین در آیه 56 سوره مائده و آیه 22 سوره مجادله . در زیارت جامعه کبیره نیز که امام هادی (ع) به موسی ابن عبدا... نخعی تعلیم داده است ائمه اطهار را حزب ا... و مخالفان و دشمنان آنان را طاغوت و حزب الشیطان معرفی فرموده و بر اصل تولی و تبری تاکید کرده است . شایان توجه است که بر اثر شرایط مکان و زمان عموما تبری و دشمن شناسی بر تولی تقدم دارد . زیرا پس از تخلیه دل از محبت بیگانگان میتوان به آرایش آن پرداخت و عشق یار را در آن جای داد . از این رو امام باقر(ع) در اواخر زیارت عاشورا در مقام نتیجه گیری به برجسته کردن موضوع تولی و تبری می پردازد و نثار لعن و نفرین صد مرتبه ای بر دشمنان اهل بیت (ع) را بر اهدای سلام مکرر به پیشگاه اهل بیت (ع) مقدم می دارد .

 

برگرفته از کتاب منشور نینوا ، شرح و تفسیری بر زیارت عاشورا ، ره آوردی از امام باقرالعلوم(علیه السلام)

تحقیق و نگارش : مجید حیدری فر / انتشارات مسجد مقدس جمکران

                                                                                                   

 

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید تفسیر زیارت عاشورا ،

 خوش آمدید   

مشخصات مدیر وبلاگ

التماس دعا [0]

عاقبت روزی من هم دیگر نخواهم نوشت ولی امیدوارم شما برای همیشه بخوانید...
ویرایش

موسیقی


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ