صبا ویژن

با سلام خدمت شما که از وبلاگم بازدید کردید.

تصمیم گرفتم خلاصه ای از کتاب منشور نینوا که شرح و تفسیری بر زیارت عاشورا ره آوردی از امام باقر با تحقیق و نگارش آقای مجید حیدری فر کاری از انتشارات مسجد مقدس جمکران رو توی وبلاگم قرار بدم .امیدوارم با عنایت امام حسین (ع) مورد توجه همه دوستداران آن حضرت واقع شود.و با نظرات سازنده خود حقیر را راهنمایی فرمایید. با تشکر

قسمت اول :

بِسْمِ رَبِّ الْحُسَین

 شرح و تفسیری بر زیارت عاشورا 

 

به راستی چرا سوره فجر را سوره امام حسین (ع) نامیده اند؟

چرا امام صادق (ع) مراد خداوند از نفس مطمئنه و روح آرام یافته و بازگشت کننده به سوی پروردگار را امام حسین (ع) می داند ؟

چرا آیه 40 سوره حج که درباره خداجویان رانده شده از دیار خویش نازل شده به امام حسین (ع) و یاران او تاویل گردیده است ؟

چرا آیه 6 و 7 سوره نازعات درباره امام حسین (ع) نازل شده است ؟

چگونه می توان پذیرفت که نخستین فردی که در هنگام رجعت قبرش شکافته می شود و به دنیا باز می گردد حسین ابن علی (ع) است ؟

اهمیت توحید و آغاز با تکبیر و پایان با سجده و تحمید حق

براساس روایات زیارت عاشورا با تکبیر شروع و با سجده خاتمه می یابد .

معنی ا... اکبر این نیست که خدا از همه چیز بزرگتر است . زیرا در این صورت خدا را در کنار اشیا دیگر قرار داده و به ارزیابی آنها با خدا پرداخته ایم و این حد و اندازه در نظر گرفتن برای خداست در صورتی که خداوند نامتناهی است و این ترجمه با توحید هماهنگ نیست . بلکه باید بگوییم خداوند بزرگتر از ان است که در وصف توصیف کننده ای بگنجد. هیچکس حق وصف کردن خدا را ندارد مگر بندگان مخلص خداوند . (سوره صافات آیه 159 و 160)

این که در انتهای زیارت عاشورا دستور سجده داده می شود ، گذشته از اینکه باید دید ذکر سجده چیست و چه پیام و درسی برای ما دارد ، نفس گذاشتن پیشانی بر خاک در پیشگاه خداوند عبادت بزرگی است و برآمده از درک ا... اکبر است همانگونه که سیدالشهدا حماسه پر شورش را با نام و یاد خدا آغاز کرد و با گذاشتن صورت بر خاک گرم کربلا به راز و نیاز پرداخت و عرض کرد : (( اِلهی رِضیً بِقَضائِک وَ تَسْلیماًلِاَمْرِکْ لا مَعْبودَ سِواکْ یا غیاثَ المُسْتَغیثین )) 

 

سیمای انسان عاشورایی :

اگر کسی می خواهد عاشورایی باشد و حسینی زندگی کند ، چاره ای جز شناخت خداوند و عظمت او و خضوع و خشوع و کرنش در مقابل او را ندارد و باید سراسر زندگی اش را با توحید ناب هماهنگ کند و خالصانه لوجه الله زندگی کند و در مقابل غیر خدا سر تسلیم فرود نیاورد و ذکر ا... اکبر بر لب و پیشانی بر خاک بساید و حق را ستایش کند .

بهترین حالات قرب عبد به معبود سجده است . و نورانیت فراوانی در چهره ساجدان حق مشهود است . تنها راه دستیابی به اشراق انوار ذات اقدس الهی در قلب انسان سجده حقیقی و همراه با ناله در برابر خداوند سبحان است .

امام صادق (ع) میفرمایند :

سجده واقعی دوری جستن از همه دارایی های انسان است حتی از خودی خودش .

اَلسَّلامُ عَلَیکَ یااَباعَبْدِا... اَلسَّلامُ عَلَیکَ یَابنَ رَسولِ ا... اَلسَّلامُ عَلَیکَ یَابنَ اَمیرِالْمُؤمِنین وَابْنَ سَیِّدِالْوَصییّن اَلسَّلامُ عَلَیکَ یَابْنَ فاطِمَة سَیِّدَةَ نِساءِالْعالَمین .

سلام بر تو ای پدر بندگان خدا ، سلام بر تو ای فرزند پیامبر خدا ، سلام بر تو ای فرزند امیر و سالار مومنان و سرور اوصیا ، سلام بر تو ای فرزند فاطمه سرور زنان جهان .

سلام و معنای آن :                                                                                                                   

سلام در فرهنگ لغت به معنی ایمنی و آسایش است و یکی از آداب معاشرت اسلامی سلام کردن بر اهل ایمان است. یعنی مومنین به هم سلام کرده و تامین امنیت دیگران را خواستارند. در قرآن کریم آیاتی پیرامون سلام آمده است . مثلا در آیه 54 سوره انعام خداوند به پیامبر دستور میدهد که بر مومنان و دانشجویان علوم الهی سلام کند . یا در آیه 27 سوره نور به مسلمانان دستور میدهد که هنگام ورود به خانه دیگران سلام کنید . و در آیه 86 سوره نساء لزوم بهتر جواب دادن سلام را یادآور میشود . و در روایت معروف علوی آمده است که : پس از پاسخ سلام مومن جملاتی نظیر : و رحمة ا... و برکاته بگویید .

امام حسین (ع) میفرمایند:

سلام کردن 70 پاداش دارد که 69 تای آن برای سلام کننده است و یک پاداش آن برای پاسخ دهنده است .

ونیز میفرمایند : بخیل کسی است که سلام نکند .

پیامبر اسلام (ص) میفرمایند :

گرامی ترین مردم نزد خدا و پیامبر آغازگر به سلام است .

همچنین میفرمایند : سلام یکی از نامهای خداست . پس آن را در میان خودتان رواج دهید .

و نیز فرموده اند : هر کس سخنش را بدون سلام آغاز کرد جوابش را ندهید . و کسی را بر سفره خود نخوانید مگر اینکه سلام کند .

از آنجا که برخی از اسمای الهی دو چهره دارند : چهره ی عمومی و خصوصی . بنابراین معنای چهره ی عمومی اسم اسلام در دنیا ، حفظ و حراست کردن تمامی آفریده ها از بلایا ، شرور و نقایص است که آن را گناه و فراموشی و اشتباه می نامیم و از نتیجه ی آن به عصمت تعبیر می شود . عصمت مترادف جبر نیست یعنی امام معصوم به کسی گفته نمی شود که از روی بی اختیاری گناه نکند ، بلکه امام معصوم قدرت بر انجام گناه دارد اما به دلیل داشتن ایمان راسخ ، باطن آتشین گناه را میبیند و بر اساس اراده و همت والایش از انجام آن خودداری می کند .

از آنجا که انسان عادی فاقد قدرتی است که در مقابل بندگان مقرب الهی ، توان آسیب رساندن به آنها را داشته باشد همانگونه قدرت ایمنی بخش را نیز دارا نیست . پس معنای سلام کردن در زیارات این است که زائر به مزور وعده می دهد که آنچه را شما عامل بیماری می دانید ترک می کنم و بدین سان سلامت شما را تامین می سازم . و چون ائمه اطهار (ع) رهایی از پلیدی را عامل دست یابی به سلامت روح و روان می دانند . بنابراین ، زائرِ سلام کننده در پیشگاه ولی خداوند عهد و پیمان می بندد که ترک گناه کرده و به بندگی حق روی آورد .

حکم فقهی سلام :

مستحب است که انسان به اهل ایمان سلام کند و پاسخ دادن آن هم بر شنونده واجب است ، یعنی کسی که سلام را شنید ، باید جوابش را بدهد حتی اگر در نماز جماعت باشد ، دست کم باید یکی از شنوندگان به او پاسخ دهد ، یعنی واجب کفایی است ، از این رو زائر خاندان پاک نبوی باید باور کند که اگر در زیارت خویش به امام سلام کرد پاسخ آنرا دریافت می کند و چون هدف ائمه احیای دین و ارزشهای دینی است ، ممکن نیست حافظان دین تکلیفی برای مردم بیان کرده باشند و خود به آن عمل نکنند ، همانگونه که دیدن اشیای ویژه مثل ستارگان نیاز به وسیله خاصی مثل تلسکوپ دارد ، شنیدنِ پاسخ سلام هم منوط به داشتن قوه ی شنیداریِ ویژه ای است .

هدف از کنیه اباعبدا... :

شاید علت اعطای کنیه ی ابا عبدا... به آن حضرت از سوی پیامبر که بی تردید از ناحیه خداوند بوده این باشد که او بنده خالص حق بود و در روز عاشورا کمال بندگی و عبودیت را در عرصه ی گیتی به نمایش گذاشت و از آنجا که ادب در لغت به معنی مربی و معلم نیز استعمال شده ، سیدالشهدا ، پدر و مربی تمامی بندگان خداست و جاودانگی پرستش خدا در زمین از آثار وجودی اوست .

حدیث شناسی امام حسین (ع) :

در ابتدای زیارت عاشورا هویت امام حسین (ع) را بازگو می کند که پدر و مادرش کیست زیرا اگر بخواهیم حرکت آن حضرت را تحلیل کنیم ،شناخت هویت او تاثیر به سزایی دارد ، علاوه بر آن بنی امیه چنان تبلیغات دامنه داری به راه انداختند که چهره ی امام حسین (ع) را وارونه جلوه داده بود . تا جایی که مردم را بر ضد خاندان رسالت شوراندند و آنها را به کربلا آوردند .

امام حسین (ع) وارث تمامی برجستگی ها و اوصاف جدش و پدرش ومادرش است . دلیل این مدعا سخنان امام باقر (ع) در تعلیم زیارت نامه آن حضرت است زیرا جدِ امام حسین (ع) را به وصایت و برترین وصی و مادرش را به سروری زنان عالم می ستاید . کافی بود که امام باقر (ع) اینگونه بفرماید :

"السلامُ علیکَ یابنَ محمدِابنِ عبدا... وابنُ علی بن ابیطالب و ابن فاطمه"

تصریح به اوصاف و مقامات سه گانه ی رسالت ، وصایت و ولایت دلیل بر این است که سیدالشهدا از مزایای شئون آن بزرگواران است . 

 

 

 

 


نظر() تفسیر زیارت عاشورا ،

  

مشخصات مدیر وبلاگ

التماس دعا [0]

عاقبت روزی من هم دیگر نخواهم نوشت ولی امیدوارم شما برای همیشه بخوانید...
ویرایش

موسیقی


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ